Garden

Til fods - 5 forslag

Det er ikke altid nødvendigt at køre i bil for at møde de gode oplevelser på Agersø. Der er ikke megen trafik; men her ER trafik! I almindelighed er det meget sikkert at færdes overalt til fods på gader, stræder & landeveje - også for børn. Tiden føles for de fleste meget anderledes, meget langsommere, mere menneskelig på Agersø end så mange andre steder. At spadsere i sit eget tempo åbner også sanserne for freden og roen, fuglene, duften af hav og fornemmelsen af, hvor højt der er til himlen. Der findes en folder med forslag til nogle officielle naturvandringer bl.a. ad en række stier på Agersø. Forslagene her er blot en invitation til at dele vore egne oplevelser med dig og dine.  Man kan sagtens leje guideassistance på Agersø; men selv at lade de mange indtryk lejre sig i tanker og sind kan ofte være en langt større oplevelse. Husk at respektere vore haver, marker og stier - spørg hellere en gang for meget end for lidt.

Agersø By

Agersø By - ca. 3 km; men beregn god tid!

Fra færgen går man ad Strandallé med de fredede lindetræer, og videre ad Storegade til Agersø Kirke, som er en åben vejkirke. Brochure ligger lige indenfor døren. Nyd også udsigten fra kirkegården over mod Sjælland. Fortsæt ad Storegade og nyd gadekæret, et af Danmarks største, på venstre hånd. Gå til venstre ad Gadekærsbroen og til højre ad Hans Degnsstræde. Bemærk de mange fredede stendiger i byen. Fortsæt til højre ad Frederik Hjortekærsstræde, til højre ad Tværgade og til venstre ad Storegade. Fortsæt lige ud ad Egholmvej. På højre hånd ligger brandstationen, og til venstre i gule mursten den store og smukke præstegård lige over Agersø Kro & Hotel. Nyd udsigten over Storebælt fra den lille, grønne plads for enden af præstegårdshaven.

Vend om og hold fx pause på kroen. Gå tilbage ad Egholmvej, til højre ad Lillegade, besøg evt. "Historiestalden" på vejen. Fortsæt ad Lillegade, lige ud ad Helholmvej til Gamlevej og evt. videre forbi Naturskolen, madpakkehuset og Agersøhallen og til højre til shelters og bålhus, husk at nyde de åbne landskaber og gør fx et stop ved Agersø Købmandshandel - kaffe & kage serveres under det store træ. Herfra forbi den Gamle Smedje, marskandiserbutik, og museet "Birgits Gemmer." Til venstre ad Agersø Sundvej (Østerhovedvej) og til højre ad Frederik Jensensstræde, til højre ad Frederik Jensensstræde, til højre ad Hans Degnsstræde og til højre ad Strandallé til Agersø Møllevej og til venstre lige før møllen. Fortsæt ned til lystbådehavnen, Agersø Grill, Havblik, Røgeriet og det aktive bådeværft. Ovre til højre for færgen er Agersø Saltvandsakvarium et besøg værd.

Østkysten & Bøgevig - ca. 4 km

Fra Færgen går man ad Strandallé, Storegade og videre ad Egholmvej og ud af byen. Nyd den smukke udsigt over Agersøsund til højre og de åbne kulturlandskaber med råvildt, fasaner, harer og det rige fugleliv. Lige før "Krebsgaarden" går man til højre og ned til Bøgeviglejren (Hjortholm Kostskole). Gå nord om lejren og langs, eller på, stranden, tilbage mod havnen - følg stien langs stranden fra campingpladsen direkte til færgen. Slut eventuelt af med et besøg i Agersø Saltvandakvarium (sommeråbent)

IMG_20230728_155048 (1).jpg
Agersø By gadekær

Østerhoved - ca. 5 km

Fra færgen går man ad Strandallé, til venstre ad Hans Degnsstræde, til venstre ad Frederik Jensensstræde og til venstre ad Agersø Sundvej (tidligere: Østerhovedvej) og mod syd til Østerhoved. Mod sydøst er der udsigt over til Stigsnæs med dybhavshavn, reservekraftværk og det meget store og aktive erhvervsområde. Mod syd kan man i klart vejr se helt til Vejrø langt ude i Smålandshavet. For enden af vejen fortsætter man ned til stranden og går mod nord langs vådområdet Enghaven. Om sommeren kan man opleve flokke af digesvaler her. Ca. 300 m længere fremme ligger der en kampesten med skåltegn fra Bronzealderen. Det er også her ved Østerhoved, at havørnen har rede! Man kan godt gå tilbage til Agersø Havn langs stranden; men kysten ændrer sig konstant, og det kan være en lille udfordring.

Fugle & strand - ca. 6 km

Gå op ad Strandallé, fortsæt til venstre ad Hans Degnsstræde, til venstre ad Helholmvej ved Agersø Købmandshandel. Videre ad Gamlevej forbi Naturcentret og idrætshallen, længere ude ligger der shelters og bålhus på højre hånd. Undervejs er der en flot udsigt over både de storslåede åbne landskaber mod syd, Storebælt, Fyn og Langeland mod vest og Omø helt ude mod syd. Gå til højre ad grusvejen, Lillemadevej, og du har et af Agersøs store fugleområder inde til højre. Fremme ved stranden er der borde & bænke, og gode bademuligheder. Gå mod nord ad stranden, du kan finde vættelys, forstenede søpindsvin, rav og meget andet undervejs. Der er flere markveje, som fører fra stranden og ind i landet; men ingen går hele vejen frem til byen, kun til de enkelte gårde, så du skal gå til højre ad Vrangsbjergvej frem til "Buddi Camp/Tribe House" og til højre ad Egholmvej tilbage til Agersø By. Undervejs kan udsigten over det åbne land og Agersøsund nydes på venstre hånd. Tilbage i byen, kan du vælge forskellige ruter ned til havnen og færgen.

Agersø vestkyst

Storebæltskysten - ca. 12 km. Beregn god tid!

Agersø sandstrand vestkyst

Gå op ad Strandallé, fortsæt til venstre ad Hans Degnsstræde forbi Gadekæret og til venstre ad Helholmvej ved Agersø Købmandshandel. Fortsat ad Gamlevej forbi Naturcentret, Madpakkehuset og idrætshallen og videre mod mod syd. Nyd undervejs de enestående åbne landskaber, Storebælt med Fyn og Langeland mod vest, Smålandshavet, og Omøsund med Omø mod syd, Agersøsund og Sjælland mod øst. Hvor Gamlevej munder ud i Helholmvej ligger skansen og kystbatteriet fra Englandskrigenes tid. Her er borde og bænke til en pause. Nede ved stranden, Omøsund, ligger "Olsens Plads," hvorfra der er en smuk udsigt mod øst til Agersø Fyr og helt over til Stigsnæs på Sjælland. Er du heldig, oplever du måske både havørne og røde glenter. Gå ad stranden mod vest og nord, her vil der ofte være både gråsæl og spættet sæl at opleve og selvfølgelig de sorte skarver. Der er mange rigtig gode bademuligheder undervejs. Fremme ved Lillemadevej er der udsigt ind i landet til fugleområderne Rørmaden, Lillemaden og Vestermosen. Fortsæt ad stranden, måske finder du vættelys, forstenede søpindsvin eller rav undervejs? Undervejs passeres Agersøs to sommerhusområder og den lille Snede Skov. Nord for skoven er der indhegnede græsningsarealer, hvor viber, lærker og vadefugle yngler i stort tal. Ved eller efter skoven kan det anbefales at gå ad en af stierne ind i landet mod øst og frem til Egholmvej. Ude ved vendepladsen i området med de store strandenge og strandsøer, er der udsyn til herregården "Egholm" (adgang kun efter aftale) og storebæltsbroen. Følg Egholmvej tilbage til Agersø By.